Что такое мотивационное письмо?

Поступление в университет за рубежом или попытка трудоустройства предполагает написание мотивационного письма. В большинстве случаев правильно оформленное мотивационное письмо – это 50 % поступления в университет вашей мечты. Именно поэтому не стоит относиться легкомысленно к его написанию. 

Мотивационное письмо (motivation letter) – это эссе на 1-2 страницы, в котором кандидат описывает свои интересы (академические), опыт, цели, жизненную позицию и достижения. Как правило на АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ

Главная цель письма – убедить членов приемной комиссии в том, что вы являетесь самым подходящим кандидатом, которому и нужно отдать предпочтение. С помощью письма вы налаживаете коммуникацию с членами приемной комиссии, а для того, чтобы эта коммуникация оказалась успешной для вас, следует:

  • знать, чего именно ожидает от вас целевая аудитория
  • точно знать, чего именно вы хотите получить от процесса обучения в вузе
  • уметь правильно рассказать о тех уникальных качествах, которые делают вас особенным 

m-p

 

В мотивационном письме должны быть:

  • анализ личных качеств (по этому будут судить, как именно вы оцениваете себя, а значит, окружающих)
  • искренность (фальш чувствуется сразу, имейте ввиду)
  • описание подготовки и мотивация (опыт работы, достижения, навыки, конкретное указание, почему вы выбрали именно эту специальность, как планируете развиваться и совершенствоваться в этой сфере)
  • наличие целей и обоснованность выбранной программы (важно указать, чего именно вы хотите достичь, обучаясь на данной специальности и как процесс обучения поможет вам в достижении ваших целей)
  • логика построения текста. Умение хорошо писать, правильно формулировать мысли также важно для поступления в вуз 

Форматы эссе:

  • не структурированное. Вы в свободной форме сможете изложить свои цели, задачи и описать опыт, личные качества и достижения
  • эссе в виде ответов на вопросы. Такое эссе, как правило, пишут кандидаты, которые поступают на программы MBA. В таком случае мотивационное письмо будет состоять из коротких эссе-ответов на отдельные вопросы

Подходы к организации текста:

  • тематических подход. Вы акцентируете внимание на 2-4 темах и рассказываете о них. Подход хорош тем, что вы получаете возможность провести параллель между двумя не связанными в хронологическом плане событиями, которые вы хотите сопоставить.
  • хронологический подход. Тут все просто: описываете события в хронологической последовательности 

    Как правильно организовать текст?

  • самые интересные факты демонстрируйте в начале письма. Кто может поручиться за то, что письмо будет дочитано до конца?
  • факты старайтесь логически расположить таким образом, чтобы читатель мог видеть ваше развитие как в личностной, так и в профессиональной сфере.
  • делите текст на параграфы. Используйте слова-связки для перехода от одного параграфа к другому. Сделайте так, чтобы каждый параграф вашего письма был мини-историей с завязкой, кульминацией и логической развязкой. 
  • введение – именно та часть письма, которая должна заставить читателя прочесть ваше письмо. Сделайте его интересным: используйте цитаты, описание события из жизни,необычный факт. 
  • заключение – не менее важная часть письма. Заключение должно оставить положительное впечатление от прочитанного. В заключение не нужно резюмировать каждый параграф, но можно представить предложенные в письме проблемы под другим углом, связать их с более глобальными проблемами или полнее описать ваши цели и мотивацию. 
  • редактируйте письмо в несколько этапов. Сначала просто напишите текст, через день-два стоит прочесть его, позже – подробно вычитать на наличие грамматических и орфографических ошибок. 

Пример мотивационного письма для программы Фулбрайт (Fulbright)

On one hot late-summer day when I was in high school, my parents came back from a shopping trip with a surprise present for me: the legendary board game, Diplomacy. At first I scoffed at such an old-fashioned game. Who would want to waste glorious sunny days moving armies around a map of pre-World War I Europe pretending to be Bismarck or Disraeli? But after playing the game once, I became absolutely riveted by the nuances of statecraft, and soon began losing sleep as I tried to craft clever diplomatic gambits, hatch devious schemes, and better understand the game’s ever-changing dynamics. As my friends and I spent the second half of the summer absorbed by the game, my parents grinned knowingly. How could I resist being fascinated with Diplomacy, they asked me, when I incessantly read about international affairs, and liked nothing more than debating politics over dinner? How could I resist being fascinated, when I had spent most of my summers in Greece (and, much more briefly, France and England), witnessing first-hand the ways in which countries differ socially, culturally, and politically?

Though my passion for foreign policy and international affairs undoubtedly dates back to high school, I never had the chance to fully develop this interest before college. Once I arrived at Harvard, however, I discovered that I could learn about international relations through both my academics and my extracurricular activities. Academically, I decided to concentrate in Government, and, within Government, to take classes that elucidated the forces underlying the relations of states on the world stage. Some of the most memorable of these classes included Human Rights, in which we discussed what role humanitarian concerns ought to play in international relations; Politics of Western Europe, in which I learned about the social, economic, and political development of five major European countries; and Causes and Prevention of War, which focused on unearthing the roots of conflict and finding out how bloodshed could have been avoided. Currently, for my senior thesis, I am investigating the strange pattern of American human rights-based intervention in the post-Cold War era, and trying to determine which explanatory variables are best able to account for it.

Interestingly, I think that I have learned at least as much about international relations through my extracurriculars in college as I have through my classes. For the past three years, for instance, I have helped run Harvard’s three Model United Nations conferences. As a committee director at these conferences, I researched topics of global importance (e.g. the violent disintegration of states, weapons of mass destruction in the Middle East), wrote detailed study guides discussing these subjects, and then moderated hundreds of students as they debated the topics and strove to resolve them. Even more enriching for me than directing these committees was taking part in them myself. As a delegate at other schools’ conferences, I would be assigned to represent a particular country on a particular UN committee (e.g. France on the Security Council). I would then need to research my country’s position on the topics to be discussed, articulate my view in front of others in my committee, and convince my fellow delegates to support my position. Trying to peg down a country* s elusive * national interest,’ clashing over thorny practical and philosophical issues, making and breaking alliances—Model UN was basically a simulation of how diplomacy really works.

Thankfully, I have also found time over the past few years to cultivate interests and skills unrelated to Model UN and foreign policy. One of the most important of these has been community service. As a volunteer for Evening With Champions, an annual ice-skating exhibition held to raise money for children with cancer, and as a teacher of a weekly high school class on current events and international affairs, I have, whenever possible, used my time and talents to benefit my community. Another more recent interest of mine is the fascinating realm of business. Two years ago, my father’s Christmas present to me was a challenge rather than a gift: he gave me $500,but told me that I couId keep it only if I invested it in the stock market-and earned a higher rate of return than he did with another $500. Since then, I have avidly followed the stock market, and become very interested in how businesses interact and respond to strategic threats (perhaps because of the similarities between business competition and the equally cutthroat world of diplomatic realpolitik). A final passion of mine is writing. As the writer of a biweekly column in the Independent, one of Harvard’s student newspapers, I find very little as satisfying as filling a blank page with words — creating from nothing an elegant opinion piece that illuminates some quirk of college life, or induces my readers to consider an issue or position that they had ignored until then.

Because of my wide range of interests, I have not yet decided what career path to follow into the future. In the short run, I hope to study abroad for a year, In the process Immersing myself in another culture, and deepening my personal and academic understanding of international affairs. After studying abroad, my options would Include working for a nonprofit organization, entering the corporate world, and attending law school. In the long run, I envision for myself a career straddling the highest levels of international relations, politics, and business. I could achieve this admittedly ambitious goal by advancing within a nonprofit group, think tank, or major International company, Perhaps most appealingly, I could also achieve this goal by entering public service and obtaining some degree of influence over actual foreign policy decisions — that is, becoming a player myself in the real-life game of Diplomacy.

idea

Фразы, которые можно использовать в тексте письма: 

  • I am particularly interested in this job, as… – Я заинтересован в получении этой работы, так как…
  • I would like to work for you, in order to… – Я хотел бы работать в вашей компании
  • My strengths are… –  Мои сильные стороны
  • I would say that my only weakness / weaknesses are… . But I am looking to improve in this / these area/s.  – Могу сказать, что моей единственной слабой стороной является… Но я работаю над этим
  • I would be well suited to the position because…  – Я считаю себя подходящим кандидатом на эту вакансию, потому что 
  • My area of expertise is… – Я специализируюсь на
  • Even under pressure I can maintain high standards. – Даже под давлением я могу соответствовать высоким стандартам
  • I have a lively interest in … and would appreciate the opportunity / chance to broaden my knowledge by working with you. – Я очень заинтересован в… и оценю шанс применить мои знания в этой работе. 
  • I am highly motivated and look forward to the varied work which a position in your company would offer me. – Я действительно хочу получить опыт работы в вашей компании на позиции, которую вы сможете предложить